فاصله زیاد بین کشورها و گسترش تبادلات بین کشورها باعث شد تا هواپیمایی با ظاهری عجیب و سرعتی سرسام آور سر از دل کارخانه های هواپیما سازی بیرون آورند.

توپولوف ۱۴۴ اولبن هواپیما مسافربری مافوق صوت بود که توسط شوری سابق ساخته شد. به سرعت شرکت‌های هواپیمایی بزرگ آن زمان آماده خریداری این پرنده آهنی می شدند و قرار بود اولین حضور بین المللی این پرنده در نمایشگاه هوایی پاریس ۱۹۷۳ باشد که بنا به دلایلی هواپیمایی نمونه که قرار بود در این نمایشگاه نشان داده شود سقوط کرد و باعث ترس شرکت‌ها از خرید آن شد. توپولوف می توانست با ۱۴۰ مسافر با سرعت ۲۴۳۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند . مسافت ۶۸۰۰ کیلومتر رو بیپماید.

fast-airpalne-2

از این پرنده ۱۶ فروند تولید شد که همگی در سال ۱۹۸۴ به دلیل نقص در بدنه و مصرف بالای سوخت بازنشست شدند.

هواپیمای دوم کنکورد بود که رقیب توپولوف بود و البته ۱۲۰ مسافر گنجایش داشت و سرعت کمتری در حدود ۲۱۸۰ کیلومتر بر ساعت داشت. مشکل اصلی هر دو هواپیما مصرف سوخت زیاد بود. هواپیمای کنکورد در هر کیلومتر ۱۳ کیلوگرم سوخت مصرف میکرد. (یعنی در هر صد کیلومتر ۱۳۰۰لیتر می سوزاند).

 

fast-airpalne-3

همین مصرف سوخت بالا به همراه سر و صدای زیاد و ضریب ایمنی کم موجب شد که پس از تولید ۲۰ عدد از این پرنده بالاخره در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شده و به موزه برود.

البته هواپیاهای بسیار سریعتری هم هستند که یا جنگی بوده و یا بدون سرنشین هستند. بزودی مقاله ای درمورد هواپیمایی با سرعت بیش از ۱۱ هزار کیلومتر برساعت برای شما عزیزان قرار می دهیم.